Pare nedrept când realizăm că trauma nu este rezultatul a ceva de care suntem vinovați, însă faptul de a ne recupera după traumă este responsabilitatea noastră față de noi înșine. Da, e nedrept și da, presupune efort din partea noastră, nu a celor care sunt responsabili pentru tauma suferită. Dar este cel mai bun lucru pe care-l putem face pentru a fi bine cu noi.

Cu doar câțiva ani în urmă, trauma nu făcea parte din conversațiile noastre comune. Când auzeau cuvântul „traumă”, majoritatea oamenilor își imaginau un accident de mașină grav, repercusiunile unui război, unei calamități. În orice caz, era vorba de ceva „catastrofal”.  

Uitându-ne în prezent, înțelegerea traumei este mult mai nuanțată.  Astăzi, înțelegem că trauma nu arată într-un singur fel și că nu există o definiție clară a ceea ce este sau nu. “Trauma” se referă la percepția unui eveniment, nu la evenimentul în sine.

Trauma emoțională 

Trauma emoțională este rezultatul unor evenimente tulburătoare din viața noastră. Acestea ne afectează sentimentul de siguranță sau ne fac să ne simțim neajutorați. De asemenea, astfel de evenimente pot duce la probleme în modul normal de funcționare sau la incapacitatea de a face față unor evenimente similare în viitor. 

În traumă, amintirile legate de evenimentul declanșator reapar în mintea noastră în mod repetat, fără să simțim că avem vreun control. O persoană traumatizată are dificultăți semnificative în a gestiona felul în care aceste amintiri îi influențează viața. 

Efectele traumei pot include stări de anxietate, disconfort sau durere fizică, senzația de deconectare și probleme severe de încredere în alte persoane. 

Evenimentele traumatice nu sunt întotdeauna experiențe fizice personale. Orice experiență care ne face să simțim emoții negative intense, poate fi traumatică (chiar dacă suntem doar martori). Severitatea traumei se referă la intensitatea emoțiilor negative resimțite legat de respectiva experiență. 

Cu alte cuvinte, aceeași experiență ar putea avea efecte diferite pentru fiecare persoană în parte. Ce este traumatizant pentru o persoană, poate fi neutru pentru alta. 

 

Iată care sunt unele cauze comune ale traumei:

 

  • Evenimente neașteptate, cum ar fi un accident, vătămarea fizică sau un atac violent
  • Dezastre naturale
  • Violența domestică, abuzul emoțional sau fizic, agresiunea sau neglijarea
  • Amenințări continue ale siguranței / sănătății, fie ca urmare a mediului în care o persoană trăiește sau ca urmare a luptei împotriva unei boli care pun viața în pericol

 

Sunt și anumite cauze frecvent trecute cu vederea, care nu sunt luate în considerare ca având un efect traumatic. 

Acestea includ:
  • Intervențiile chirurgicale sau tratamentele medicale care pun viața în pericol
  • Moartea subită a unei persoane dragi
  • Sfârșitul unei relații cu o investiție emoțională semnificativă 
  • Experiențe umilitoare sau dezamăgitoare la care cineva este expus de către cei din jur

 

Trauma psihologică este cauzată de o experiență aversivă sau de o serie de experiențe care au ca rezultat o afectare a modului în care funcționează creierul. Acest impact poate fi observat în funcționarea neurofiziologică, psihologică și cognitivă. 

 

Un procent semnificativ de persoane dezvoltă simptome cum ar fi:
  • Tulburări de somn și coșmaruri
  • Iritabilitate, furie și comportament de opoziție
  • Amintiri și gânduri intruzive ale evenimentului care pot apărea din senin
  • Retragerea socială și evitarea anumitori locuri și circumstanțe
  • Anxietate și panică
  • Hipervigilență
  • Simptome fizice: inimă, dureri de cap, dureri de stomac
  • Lipsa de interes pentru activități plăcute anterior

 

Alții vor experimenta schimbări de dispoziție, vor deveni mai agresivi și opoziționiști sau mai anxioși și îngrijorați. 

 

Semne și simptome ale traumei emoționale

 

Mulți dintre noi experimentează reacții fizice sau emoționale puternice imediat după experiența unui eveniment traumatic. Majoritatea simt că aceste stări dispar în decurs de câteva zile sau săptămâni. Cu toate astea, pentru unii oameni simptomele traumei psihologice pot fi din ce în ce mai severe pe măsură ce trece timpul.  Asta poate rezulta din felul în care integrăm evenimentul traumatic sau de cât de disponibil suntem să primim suport emoțional. Desigur, factorii de stres din trecut și prezent, tipul de personalitate și mecanismele de coping au de asemenea un impact semnificativ. 

trauma

Interacțiunile din copilărie influențează semnificativ creierul în curs de dezvoltare. Experiențele timpurii afectează modul în care ne vedem pe noi înșine și mediul înconjurător, modul în care învățăm să facem față provocărilor vieții și relațiile pe care le formăm ca adulți. Experiențele pozitive din copilărie contribuie la o viață sănătoasă și echilibrată la maturitate. În contrast, experiențele negative pot duce la o sănătate mintală și fizică mai slabă ca adulți. 

 

Iată câteva recomandări care duc la o mai bună recuperare după o traumă emoțională:
Fii dispus/ă să cauți vindecarea

 

Dorința de a te simți mai bine poate fi cel mai bun aliat al tău în drumul spre recuperare. Nu te lăsa pradă ego-ului, care va încerca să-ți spună că e ceva în neregulă cu tine. Nu este nimic în neregulă cu tine. Reacțiile pe care le experimentezi din cauza traumei sunt doar răspunsuri, nu-ți definesc identitatea.

 

Acceptă ajutorul celor dragi

 

Atunci când cauți ajutor pentru a depăși traumele emoționale, este important să te conectezi în mod regulat cu alții și să eviți să te izolezi. Înconjoară-te de cei care te sprijină, te iubesc și te respectă. A fi acceptat cu nevoile tale este un factor de neprețuit în calea ta spre vindecare.

Cere ajutor specializat

 

Ia în considerare începerea unui program de terapie individuală sau de grup. În drumul tău către recuperare din traumă este important să te îndrepți către sprijin profesional. Alege să primești ajutorul persoanelor instruite în domeniul traumei emoționale, cu care te simți confortabil și în care poți avea încredere. Tratamentele se pot concentra pe sesiuni de psihoeducație, tehnici de gestionare a stresului, tehnici de eliberare a senzațiilor corporale și a emoțiilor reprimate. 

Practică meditația 

 

Meditația ajută la calmarea minții, pentru a-ți permite să experimentezi o stare de echilibru și acceptare. De asemenea, meditația te învață noi modalități de apreciere a ceea ce ai deja. Trauma emoțională este stocată în interiorul corpului. De aceea, pe lângă ședințele de terapie, corpul beneficiază foarte mult de momente de atenție conștientă.

 

Integrează mișcarea fizică în rutina zilnică

 

Orice formă de activitate fizică susținută eliberează endorfine și te fac să te simți în siguranță și stabil/ă. Este vital să te asigurați că te angajezi în mod regulat în activitate fizică pentru a ajuta la crearea unor sentimente pozitive care au fost distruse de trauma emoțională.

 

Tratamente eficiente

 

Traumele din copilărie pot provoca efecte adverse atât imediat, cât și în viitor. Vestea bună este că tratamentele disponibile te pot ajuta să identifici factorii declanșatori, să dezvolți strategii de coping și să reduci simptomele, totul într-un mediu sigur.

 

Există multe povești pozitive despre oameni care și-au depășit trauma și dificultățile cu care s-au confruntat în urma ei. Atunci când oamenii sunt capabili să vadă punctele forte pe care le-au dobândit din experiențele traumatice, le este mai ușor să se angajeze să-și schimbe viitorul în bine. 

 

Psihoterapia poate face procesul de a deveni conștient de traumele tale și de a le depăși mult mai ușor. Iată care sunt unele dintre tratamentele bazate pe dovezi pentru tratarea traumei din copilărie:

 

Terapia de cognitiv-comportamentală (TCC)

TCC folosește o varietate de tehnici pentru a ajuta pacienții să reducă simptomele și să îmbunătățească funcționarea. Terapeuții care folosesc TCC pot încuraja pacienții să-și reevalueze tiparele de gândire și presupunerile pentru a identifica tiparele nefolositoare (denumite adesea „distorsiuni cognitive”).

Expunerea la traumă, precum și amintirile sau emoțiilor asociate cu trauma, sunt adesea folosite pentru a ajuta individul să reducă evitarea și asocierile dezadaptative.

 

Terapia cognitiv-comportamentală axată pe traume

La fel ca TCC, terapia comportamentală cognitivă axată pe traume este un subtip al terapiei comportamentale cognitive.

Acest model bazat pe dovezi include intervenția asupra traumei prin tehnici cognitiv-comportamentale și sprijin familial.

 

Acest tratament este eficient pentru copii, adolescenți și adolescenți care au dificultăți emoționale semnificative în urma unui eveniment traumatic. Durata tipică este de 12 până la 15 sesiuni.

 

Desensibilizarea și reprocesarea mișcării ochilor (EMDR)

EDMR este o altă terapie pentru tratarea traumelor. EMDR folosește mișcări repetitive ale ochilor pentru a modela amintirile dintr-o traumă.

 

Există opt faze ale EMDR, inclusiv istoric, pregătire, tratament și evaluare. Cercetările arată că EMDR este un tratament validat empiric pentru a aborda amintirile neprocesate legate de experiențe de viață aversive și traume.

 

Când să cauți ajutor pentru a depăși un eveniment traumatic?

 

Recuperarea după traume necesită timp și fiecare se vindecă în ritmul său. Dar dacă au trecut luni și simptomel. nu dispar, este posibil să ai nevoie de ajutor profesional de la un expert în traume.

Iată câteva indicii că aveți nevoie să solicitați ajutor specializat:

 

  • Ai probleme în modul de funcționare la nivel general
  • Suferi de frică severă, anxietate sau depresie
  • Te simți incapabil/ă să dezvolți relații sănătoase
  • Retrăiești amintirile terifiante, având coșmaruri sau flashback-uri
  • Eviți din ce în ce mai multe lucruri care-ți amintesc de evenimentul traumatic
  • “Amorțești” emoțional și te simți deconectat/ă de ceilalți
  • Consumi alcool sau droguri pentru a-ți reda starea de bine

 

Desigur, lista nu este exhaustivă dar sunt câteva exemple de semnale de alarmă apropo de felul în care poți fi afectat/ă de o traumă.

 

Desigur, găsirea terapeutului potrivit poate dura ceva timp. Este foarte important ca terapeutul pe care îl alegi să aibă experiență în tratarea traumei. Dar calitatea relației cu terapeutul este la fel de importantă. Alege un specialist în traume cu care te simți confortabil. 

 

Poate fi greu să crezi acest lucru acum, dar trebuie să-ți amintești că inima se vindecă. Iubeste-te suficient de mult pentru a crede că meriți să scapi de durere și suferință. Cu încredere și dorință de a face pașii corecți, vei experimenta noi forme de bucurie, apreciere și energie odată ce ai depășit evenimentele care te-au marcat și le-ai integrat în schimb într-un mod sănătos.

Și nu uita, trauma nu este “o lecție de viață”, “o oportunitate de învățare” sau “ceea ce merităm”. Trauma este exact cum citim “Traumă”, prin urmare are nevoie de vindecare. 

 

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp