Recunostinta este cunoscută pentru rolul său benefic asupra individului și asupra societății încă din cele mai vechi timpuri. Pentru unii dintre noi este obligație morală sau o prescripție religioasă. Pentru alții este o emoție de moment sau chiar o atitudine în viață. Oricum ar fi pentru tine, recunoștința este o virtute universal acceptată care ne ajută să creăm împreună o lume mai bună. În contextul sărbătorilor, te invit să vorbim azi despre ce înseamnă să fii recunoscător.

Ce este, de fapt, recunostinta?

Recunostinta presupune o stare de mulțumire sinceră vizavi de ceea ce primim și de ceea ce avem. Este mai mult decât o stare de fericire sau de mândrie. Aceasta presupune și recunoașterea rolului pozitiv al celorlalți în viețile noastre, a lucrurilor pozitive, care nu depind de noi. Este „obligația morală față de un binefăcător” (DEX, 2009). Ea pornește de la un simplu și uzual „mulțumesc”. Cu toate acestea, nu ne este întotdeauna la îndemână să fim recunoscători. În continuare găsești o serie de motive care ar putea deveni amenințări pentru starea ta de recunostinta.

 

recunostinta

Dificultăți și capcane
Sentimentul de a fi îndreptățit, de a ți se cuveni.

De multe ori ne bucurăm și chiar ne mândrim cu realizările noastre. Însă nu reușim, cu aceeași ușurință, să ne simțim și recunoscători. Suntem fericiți când luăm cina cu familia, când obținem un nou job, când avem un program flexibil la muncă, când primim un cadou de la partener. Cu toate acestea, ajungem uneori să ne gândim că ni se cuvine ceea ce avem și să luăm de bun eforturile și contribuția celorlalți la fericirea noastră.

Stresul și anxietatea.

Alte dăți ne lăsăm atât de purtați de stres și de grijile cotidiene încât neglijăm să recunoaștem și lucrurile bune care ni se întâmplă într-o zi. Creierul nostru este poate obișnuit să se concentreze pe a rezolva problemele care apar sau pe a se plânge de micile neplăceri. Adesea observăm mai ușor șoferul de autobuz care nu a deschis ușa la semafor, taxi-ul care a anulat comanda sau email-ul care a intrat după programul de lucru.

Traumele tristețea și furia

Nu în ultimul rând, în perioadele pline de încercări, pierderi și poate chiar traume, nici nu am putea găsi, la prima vedere, motive pentru care să fim recunoscători. Atunci când suferim pierderi profunde (pierderea unui job, unei persoane dragi, unui bun foarte valoros), viața are mai puțin sens decât de obicei. Pierderea capătă aici un rol central, tristețea și furia acaparează emoționalitatea și rămâne astfel foarte puțin loc pentru recunostinta.

De la politețe la o atitudine de viață

Cu toate acestea, motive de recunostinta există mereu. Poate fi vorba de o simplă zi însorită, un „bună ziua!” oferit cu contact vizual sau o cafea bună de dimineață. Poate fi răspunsul prompt al cuiva pe whatsapp, metroul prins exact la limită sau bonusul primit la salariu.

Recunostinta pornește de la un simplu „merci” însă nu se limitează la o formă de politețe. Dacă mergem mai departe, putem fi recunoscători și pentru starea noastră de sănătate, pentru experiența acumulată până în prezent sau pentru simpla prezență a persoanelor dragi (părinți, copii, parteneri, prieteni) pe acest pământ.

Cu alte cuvinte, să spui mulțumesc este politicos și le arată celorlalți aprecierea ta de moment. Să-ți faci, însă, un obicei zilnic din a observa atât aspectele pozitive din viața ta cât și contribuția celorlalți la ele reprezintă o atitudine de recunostinta în viață.

Avantaje – recunostinta ca atitudine

Te întrebi poate, care sunt motivele pentru care ai începe acum să-ți dedici mai mult timp pentru a fi recunoscător, în contextul de multe ori stresant, grăbit și solicitant al vieții de zi cu zi.

Reduce stresul, anxietatea și depresia.

La nivel individual, crearea unui obicei de a fi recunoscător îți ajută creierul să învețe să fie mai fericit. Stresul, grijile și tristețea sunt reale. Însă e important să ne amintim că lucrurile în care ne investim energia se amplifică. Astfel, de multe ori, când te concentrezi pe probleme, apar doar mai multe probleme. Când te simți îngrijorat, găsești motive de îngrijorare. Când te simți trist, găsești motive de supărare. Când faci însă loc constant și gândurilor pozitive, evenimentele stresante și frustrante pierd teren. Un antrenament recurent de a găsi motive de recunostinta schimbă direcția gândurilor și reduce astfel stresul cotidian, îmbunătățind per total starea ta de bine.

Îmbunătățește relațiile interumane.

Un „mulțumesc” spus sincer și conștient îi arată celuilalt că efortul lui este apreciat. Când suntem apreciați, avem tendința să repetăm comportamentul care ne-a adus apreciere. Cu alte cuvinte, lucrurile pe care le primim de la ceilalți se înmulțesc adesea în proporție cu recunostinta noastră pentru ei. În același timp, recunostinta încurajează reciprocitatea. „Ai fost bun cu mine, îți mulțumesc și voi fi și eu bun cu tine” – poți gândi. Astfel, cu cât devenim mai conștienți de ceea ce primim, cu atât vom fi mai încurajați să oferim și noi mai mult celorlalți, ajungând la schimburi din ce în ce mai profunde și în final, la mai multă bunătate în comunitate.

 

Cum poți să practici recunostinta?

 

  1.     Obișnuiește-ți mintea să observe lucrurile bune pe care le primești. Poți face asta în mai multe feluri:
  2.     Creând un obicei zilnic (seara sau dimineața) de a nota lucrurile pentru care ești recunoscător (poate fi o listă sau un jurnal). Pot fi lucruri foarte simple pentru început.
  3.     Fiind atent la lucrurile pentru care mulțumești într-o zi și persoanelor cărora le mulțumești.
  4.     Gâsind, pentru fiecare lucru care te-a supărat, cel puțin două lucruri pozitive (ex: sunt supărat că mi-am pierdut jobul, dar: am acum ocazia să aleg ceva ce îmi place mai mult și am acum ocazia să iau o pauză de care aveam nevoie)
  5.     Asociază aceste lucruri bune unor persoane sau situații din exterior. Întreabă-te:
  6.     Ce ai primit de la x/ din situația y?
  7.     Ce i-ai oferit lui x/ ai oferit în situația y?
  8.     Exprimă-ți recunostinta față de aceste persoane/situații. Odată ce acest obicei capătă mai multă naturalețe, alegeți câteva momente în care să le transmiți celorlalți lucrurile pentru care le ești recunoscător.

 

Practicarea recunoștinței poate fi dificilă pentru mulți dintre noi, întrucât nu suntem educați sau obișnuiți, de cele mai multe ori, să gândim în acest fel. În ciuda stresului cotidian și a eforturilor și meritelor noastre zilnice, există întotdeauna persoane care contribuie la fericirea și bunăstarea noastră. Recunoașterea și exprimarea mulțumirii vizavi de aceste persoane poate deveni o armă împotriva stresului și suferinței și poate îmbunătății starea noastră psihică, mutând accentul de la griji la gânduri pozitive. De asemenea, modificând acest pattern de gândire, recunostinta poate aduce de la sine mai multe lucruri pentru care suntem recunoscători și poate contribui, în timp, la a crea o lume cu puțin mai multă bunătate în ea. 

Ana Barbu, Psiholog / Psihoterapeut

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp