fbpx

Cu toții ne-am confruntat de nenumărate ori cu senzația de oboseală și cu dorința de a ne relaxa și a nu face nimic altceva. Fiindcă această problematică apare tot mai des și ne influențează sănătatea, este necesar ca mai întâi să avem parte de o bună înțelegere și de o diferențiere între oboseala normală, care trece după o noapte de odihnă și oboseala cronică, care rămâne în corp o perioadă mai lungă de timp, sau în unele cazuri, pe termen nedeterminat.

Ce este oboseala cronică și cum o diferențiem de oboseala obișnuită

Oboseala obișnuită este reacția organismului care apare în urma unei solicitări intense de ordin psihic sau fizic și care dispare după o odihnă corespunzătoare.

Oboseala cronică este o suprasolicitare a corpului și/sau a factorilor de ordin intern care produce starea de epuizare. Deși poate părea banal, sănătatea noastră fizică și psihică este strâns legată de nivelul de oboseală, respectiv de odihnă.

Oboseala cronică și semnele ei 

Pentru a înlătura oboseala cronică, este important să știm cum se manifestă și la ce anume trebuie să fim atenți. 

Iată câteva dintre semnele care pot indica că un individ suferă de oboseală cronică: 

  • dureri severe de cap
  • dureri musculare
  • tulburări are tranzitului intestinal (sindromul colonului iritabil)
  • insomnii
  • palpitații
  • tulburări ale ciclului menstrual
  • iritabilitate
  • dificultăți de concentrare
  • capacitate redusă de atenție. 

Un alt factor specific oboselii cronice este continuitatea stării de extenuare chiar și atunci când am dormit sau ne-am odihnit suficient.

Cum ne menținem sănătătea psihică?

Cauze și metode de prevenție ale oboselii cronice

Există o multitudine de cauze care influențează direct sau indirect starea de oboseală. Toate pot duce la oboseală cronică dacă nu sunt integrate în viața noastră corespunzător.

Factori de ordin medical: boli cardiace, diabet, infecții virale, hipo și hipertiroidism, obezitate

Factori de ordin psihologic: depresie, anxietate, stres posttraumatic

Factori de ordin familial și social: divorț, moartea cuiva drag, schimbarea subită a mediului social, probleme de integrare la școală sau la locul de muncă ș.a.m.d.

Cea mai eficientă metodă preventivă este grija de sine și prioritizarea nevoilor personale, atât cele fizice, cum ar fi un somn de 8 ore pe noapte, cât și cele psihice, cum ar fi nevoia de relaxare sau nevoia de liniște interioară.

Ca să evităm xtenuarea și totodată pentru a ne menține sănătatea psihică, există o serie de activități care ne pot ”curăța” mental și pe care le putem implementa ușor în stilul nostru de viață.

Exercițiile fizice sunt extrem de utile oricărei persoane, cu precădere celor care suferă de oboseală cronică sau stări anxioase și/sau depresive. Acestea ajută creierul să secrete endorfină (hormonul fericirii), dopamină (hormonul care ne menține creierul sănătos) și alți hormoni care participă la o bună funcționare interioară.

Tehnici de relaxare sau mindfulness – acestea ne ajută să trăim și să simțim în momentul prezent și să ne conectăm mai bine cu corpul nostru, pentru a-i oferi ceea ce are nevoie. Toate aceste lucruri ne facilitează o mai bună funcționare a organismului și diminuează apariția depresiei de exemplu, una dintre cauzele principale ale oboselii cronice. O recomandare de carte care să te-nsoțească într-o călătorie terapeutică este Mindfulness: An Eight-Week Plan for Finding Peace in a Frantic World, în care autorul dezvăluie un set de practici simple, dar cu un efect puternic, pe care le poți integra în viața de zi cu zi pentru a scăpa de stările de anxietate, stres, nefericire și epuizare. 

Experiența oboselii cronice variază de la persoană la persoană. Fiecare persoană are simptome diferite și, prin urmare, poate avea nevoie de diferite tipuri de tratament pentru a-și putea gestiona tulburarea și ameliora simptomele. Ce te poate ajuta să faci față acestor stări este sprijinul emoțional și consilierea, pe care nu ar trebui să încetezi să le cauți când simți că ai deja primele simptome. 

Stabilirea unui program de odihnă la care să aderăm zilnic și de la care să nu ne abatem. Deși nu pare ceva important la prima vedere, de cele mai multe ori organizarea eficientă a timpului este necesară unui stil de viață echilibrat. Faceți un experiment de o săptămână în care să vă culcați mai devreme și la aceeași oră și observați-vă pe parcurs. Observați dacă vă simțiți la fel sau dacă vă simțiți mai odihniți decât săptămâna trecută. Puteți să vă notați aceste observații în timp real și să le citiți la finalul săptămânii.

Consilierea psihologică sau psihoterapia ne facilitează accesul la noi, ajutându-ne să ne înțelegem mai bine corpul, gândurile, emoțiile și comportamentele.

Când să cerem ajutor

Contrar multor opinii, a cere ajutor nu este ceva rușinos, care ne face mai puțin demni. Dimpotrivă, este un act de curaj și reprezintă ceva de care avem nevoie cu toții și la care este necesar să apelăm atunci când simțim că nu ne mai descurcăm singuri. Fie că este vorba de cineva din familie, de un prieten sau de un psihoterapeut, este important să semnalăm cuiva epuizarea, tristețea, neputința. A cere ajutorul este primul pas spre vindecare și spre noi experiențe pe care le putem trăi cu noi înșine.

Psih. Andreea Guică

Facebook Messengeer Whatsapp