Ce este depresia? 

În cartea sa, Demonul amiezii, Andrew Solomon descrie depresia astfel: „Cei mai mulți dintre oameni au avut clipe de disperare inexplicabilă. Asta se întâmplă adesea în toiul nopții sau la orele mici, înainte să sune ceasul deșteptător. Dacă aceste emoții durează zece minute, sunt o stare de spirit ciudată și degrabă trecătoare, Dacă durează zece ore, sunt o stare ce tulbură. Iar dacă durează zece ani, sunt o boală care te face inapt.” 

În linii mari, în funcție de intensitate sau de durată, există două forme de depresie: episodul depresiv și tulburarea depresivă majoră. 

depresia

Dacă simți că nu mai ai poftă de viață, ești trist, permanent obosit sau chiar irascibil ori ai un sentiment de gol interior, dacă nu te mai bucură lucrurile care în trecut te bucurau, ești tot timpul descurajat și nu poți face nimic în legătură cu asta, este posibil să te confrunți cu o formă de depresie. 

Depresia nu este lene, lipsă de ambiție și motivație. O formulare mai potrivită pentru a descrie cum se simte depresia ar fi: certitudinea că schimbarea pur și simplu nu este posibilă pentru tine, că vei rămâne în același punct, același loc al lipsei de speranță mereu. Depresia te face să te gândești că ești blocat într-un întuneric copleșitor care nu va dispărea niciodată, te face să te simți însingurat și distanțat față de lume. 

Tristețea este o parte firească a experienței umane. Cu toții am simțit-o. Pe de altă parte, nu toată lumea trece printr-un episod depresiv. Dacă nu ai suferit niciodată de depresie, e posibil să nu înțelegi cum este să trăiești cu această afecțiune insidioasă. Ea îți afectează nu numai dispoziția, ci și felul în care te simți, gândești și funcționezi. Depresia te amorțește. Nu mai simți plăcere, nu te mai simți conectat cu ceilalți, îți pierzi creativitatea și, în cazurile cele mai severe, îți pierzi speranța. Depresia nu afectează doar persoana în cauză, ci creează durere și celor apropiați, fie că vorbim despre familie sau prieteni. 

Simptomele depresiei 

Dacă bănuiești că suferi de depresie, iată un checklist simplu care cuprinde câteva dintre semnele depresiei. 

• Te simți trist, gol pe dinăuntru sau lipsit de valoare? 

• Nu te mai entuziasmează munca, hobby-urile tale, prietenii, familia sau alte lucruri care altădată te bucurau?

• Ai observant schimbări ale apetitului sau fluctuații în greutate? 

• Te simți deseori apatic sau obosit fără vreun motiv anume? 

• Te concentrezi greu?

• Ți se pare dificil să iei decizii?

• Dai semne de agitație sau, dimpotrivă, te miști mai greu ca de obicei? 

• Dormi prea mult sau prea puțin? 

• Te gândești la sinucidere? 

Dacă ai bifat dintre itemii de mai sus și constați că durează de mai mult timp, este momentul să iei măsuri. 

Tratarea depresiei 

Abordarea în cazul depresiei va arăta diferit de la persoană la persoană, însă trebuie să vizeze mai multe paliere: tratament medicamentos însoțit de psihoterapie, sprijinul familiei, al prietenilor și al colectivității în general, precum și schimbări în stilul de viață.  

Așadar, dacă te regăsești în cele descrise mai sus, primul lucru pe care ai nevoie să îl faci este să să ceri ajutorul. Vorbește cu cineva apropiat pentru a-ți ventila gândurile și a te simți conectat. Fă-ți o programare la un psihiatru sau începe cu un psihoterapeut care te va ghida și îți va explica ce ai de făcut. Chiar dacă te simți speriat sau crezi că pentru tine nu se poate face nimic, nu amâna. Vocea care îți zice aceste lucruri nu ești tu, ci depresia. Soluții există și poți fii bine. Tratamentul medicamentos va ameliora simptomele depresiei. Iar discuțiile cu un psihoterapeut te vor ajuta să lucrezi cu gândurile negative. 

Sugestii la îndemână pentru ameliorarea stărilor depresive  
Muzica 

Studiile au arătat că muzica este o formă de terapie validă care îți induce o stare de relaxare și de bine. Desigur, depinde și ce fel de muzică asculți. Deși muzica tristă are și ea beneficiile ei. Poate avea efectul unui prieten care îți înțelege suferința. Dar este posibil ca prea multă muzică de acest gen să te atragă într-o spirală negativă de gândire. Așadar, alternează între piesele triste preferate și unele mai tonice. 

Sportul 

Probabil simți că nu ai energie să te dai jos din pat, darămite să practici vreun sport. Cu toate astea, sportul ajută la eliberarea unor hormoni care îți vor oferi o stare de bine. În timpul exercițiilor fizice poți constata că îți vin idei noi sau că devii mai vesel și creativ.  

Somnul 

Sugestiile anterioare vor avea cel mai probabil un efect pozitiv și asupra somnului tău. Încearcă să te pui în pat la o oră rezonabilă și pregătește-ți niște ritualuri care să îți inducă somnul mai repede. Poți citi o carte bună, îți poți face o cană de ceai din plante sau poți asculta ceva liniștitor în surdină. Ai grijă ca mediul să fie mai degrabă îmbietor și fii atent la sursele de lumină incompatibile cu un somn odihnitor, cum ar fi lumina de la laptop sau de la telefon. 

Activitățile care te fac să te simți bine 

Chiar dacă simți că nu îți este la îndemână, încearcă să te impulsionezi să faci lucruri care te fac să te simți bine. Citește, practică hobby-ul tău preferat etc. 

Socializarea 

Știu, nu vrei, îți este greu, nu simți nevoia să vorbești sau să vezi pe nimeni. Poate îți este rușine de situația prin care treci. Dar socializarea și conectarea cu ceilalți oameni vor conta enorm pentru starea ta de bine. Să ceri ajutorul nu este un semn de slăbiciune, dimpotrivă. Iar faptul că îi lași pe cei apropiați să fie în preajma ta va fi cu siguranță ceva ce îi va face să se simtă bucuroși și utili. În cazul în care simți că nu ai pe nimeni în preajmă, nu este niciodată prea târziu să legi noi prietenii. Poți folosi orice mijloace pentru a rămâne conectat, dar cel mai indicat este să te întâlnești față în față cu oamenii. 

Practicarea tehnicilor de relaxare 

Exersarea cu regularitate, acestea îți pot ameliora simptomele depresive, pot reduce stresul și îți pot crește stările de bine. Ai la îndemână o multitudine de variante. Cele mai utilizate sunt cele precum: relaxare musculară progresivă, meditație ghidată, yoga. Dacă nu poți lucra cu un specialist, vei găsi foarte multe materiale ajutătoare la o simplă căutare pe YouTube. 

Alimentația 

Nu în ultimul rând, alimentația contribuie și ea la felul în care te simți. Consumând alimente bune, îți vei ajuta atât corpul, cât și psihicul. Poți găsi astfel de sugestii la o simplă căutare pe Internet.  Evită, de asemenea, să îți amorțești stările folosindu-te de alcool și droguri. Acestea nu vor face decât să îți accentueze simptomele și să te facă să te simți mai rău după ce le trece efectul. 

În concluzie, ai resursele necesare să depășești această provocare pe care o presupune depresia. Important este un singur lucru: să nu mai amâni primul pas. Următorii se vor lega de la sine și în curând vei merge ușor din nou.

Carmen Vasile, psiholog

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp