Furia este o emoție pe care cu toții o experimentăm dar despre care puțini aleg să discute în profunzime. Ea apare de multe ori ca o reacție de apărare, pentru a nu părea vulnerabili în fața celorlalți. Ca părinți, cu siguranță există nenumărate situații în care ne-am descărcat furia în fața celor mici, regretând apoi comportamentele noastre. Interacțiunile tensionate cu copiii noștri consumă multe resurse relaționale valoroase. 

A fi alături de ei înseamnă a lucra în permanență cu noi înșine pentru a deveni mai echilibrați. Este esențial să creăm momente de conectare și de iubire, în care să le împărtășim autentic emoțiile noastre. Copiii au nevoie să înțeleagă că este sănătos să experimentăm reacții emoționale negative. Mai departe, ceea ce contează cu adevărat este felul în care se pot gestiona acestea.

furia

De ce este importantă gestionarea corespunzătoare a furiei?

 

  • Pentru a putea stabili limite sănătoase în relația cu copilul tău

În general, situațiile tensionate care generează furia ne învață să ne descoperim limitele. Ajungem să integrăm răspunsuri adaptative care ne ajută să ne reglăm emoțiile puternice în fața copiilor. În lipsa impulsivității și a lucrurilor spuse în momente vulnerabile devenim mai pregătiți să comunicăm asertiv cu proprii copii. Reușim, astfel, să stabilim cu blândețe niște reguli esențiale în relația cu aceștia.

  • Pentru a ne putea îndeplini obiectivele propuse

De cele mai multe ori, când descărcăm emoții negative, reușim să anihilăm calea spre reușită. Ajungem să ne punem singuri piedici care ulterior sunt greu de doborât. Nu fapul că manifestăm furia este un lucru discutabil ci felul în care o facem. Atunci când încercăm să o transformăm într-o reacție constructivă, se deschid noi orizonturi către soluții.

  • Pentru a ne proteja valorile și credințele 

Furia servește ca indicator social și persona iar ea  se activează atunci când valorile noastre nu sunt în armonie cu situația cu care ne confruntăm. În acest fel, ne face conștienți de convingerile noastre profunde și de ceea ce susținem. De asemenea, motivează să corectăm discrepanțele și să acționăm pentru a schimba situația pentru a alinia realitatea cu care ne confruntăm cu valorile noastre.

 

Cum gestionezi furia în relația cu copilul tău?
  • Ia o pauză

E important să recunoști că furia nu oferă cea mai potrivită stare pentru a interveni în vreo situație. Ia-ți spațiul de care ai nevoie și folosește-l pentru a te liniști, nu pentru a adânci problema. Respiră adânc și revino alături de copilul tău fără critici sau replici impulsive. Această reglare emoțională va fi o lecție importantă la care el va asista și pe care o va îmbrațișa mai târziu.

  • Schimbă-ți gândurile pentru a favoriza apariția emoțiilor pozitive

Atunci când experimentezi furia, de cele mai multe ori apar gânduri negative, puternic amplificate. Reamintește-ți că cel mic are nevoie de iubirea ta chiar atunci când pare să o merite cel mai puțin. El nu face decât să îți ceară ajutorul cu nevoile și emoțiile lui legitime.

 

  • Ascultă-ți furia în loc să acționezi mânat de ea

Furia, asemenea oricărei alte emoții este o reacție normală. Noi, oamenii, suntem responsabili doar pentru ce alegem să facem cu ea. Reflectează asupra motivelor care te-au făcut să te simți tensionat. În acest fel, data viitoare vei ști cum să faci lucrurile diferit. Amintește-ți că atunci când ești furios poți spune lucruri dure pe care nu le mai poți lua înapoi.

 

  • Evită amenințările

Amenințările pe care le faci în momentul în care ești furios nu sunt niciodată rezonabile. Din moment ce acestea sunt eficiente numai atunci când le duci la bun sfârșit, ele doar îți vor submina autoritatea. Cu siguranță data viitoare copilul tău va fi mai puțin dispus să respecte regulile.

 

  • Așteaptă înainte de a-ți disciplina copilul

Evită să aplici consecințe negative în momentul descărcării furiei. Gândește-te că această decizie impulsivă va fi nocivă pentru copilul tău pe termen lung. Concentrează-te pe starea ta și amână deciziile pentru mai târziu. Cu siguranță această pauză te va ajuta să reflectezi eficient la situația creată.

 

Te simți încă furios? Încearcă să identifici ce anume ți-a provocat această reacție. Risipește-ți reacțiile impulsive analizând teama sau disconfortul care se află în spatele ei. Odată ce vei înțelege situațiile care declanșează aceste emoții negative, nu va mai fi nevoie să te aperi cu ajutorul furiei!

 

 

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp