Să începi un proces de terapie înseamnă atât optimism, cât și stres și confuzie. Găsirea unui terapeut potrivit ție poate dura și uneori chiar te poate descuraja să cauți ajutor în continuare. 

Pentru a naviga mai ușor printre listele cu nume de specialiști, termeni tehnici și experiențele împărtășite de ceilalți, am pus la punct un mic ghid. În continuare, vei afla mai multe despre ce presupune mai exact terapia, ce mituri te împiedică să alegi terapeutul potrivit, care sunt cei mai importanți factori ai terapiei și cum poți alege informat.

 

Ce este psihoterapia?

Înainte de a vedea cum alegi un terapeut bun pentru tine, este important să ai clari în minte termeni precum psihoterapie, terapeut, psiholog. 

Psihologia, ca știință, studiază procesele psihicului uman și efectele lor în plan social. Cu alte cuvinte, psihologia este un domeniu de studiu, la fel cum sunt medicina, matematica sau literatura. Din acest domeniu se desprind profesioniști cu diferite ramuri de specializare.

Psihoterapia este o ramură a psihologiei, care apropie psihologia de medicină. Ea evaluează și tratează acele procese emoționale și mentale care îngreunează viața unui om și cauzează chiar afecțiuni fizice. Psihoterapia este o formă de tratament al emoțiilor și gândurilor noastre.

Așadar, unele situații de viață pot necesita vizita la un psiholog, iar altele ne pot aduce pe canapeaua unui terapeut.

terapeut

Psiholog vs. Terapeut: 3 diferențe 

Când mergem la psiholog și când mergem la terapeut? Ei bine, acest lucru depinde de gravitatea situației cu care ne confruntăm și de ajutorul de care avem nevoie. 

  • Studii – psiholog vs. terapeut

Psihologul este cel care a terminat o facultate în domeniul psihologiei și eventual unele cursuri de aprofundare. El are cunoștințe generale despre psihicul uman și poate ajuta cu intervenții simple, de tipul consilierii. 

Un terapeut a terminat un ciclu superior de studii universitare, plus cursuri de formare de lungă durată. El poate interveni în cazuri complexe și poate oferi un suport mai profund, prin psihoterapie.

  • Domenii de activitate – psiholog vs. terapeut

Psihologul poate activa în domeniul educațional, de suport social, de apărare națională și alte domenii, în funcție de specializarea lui. Activitatea lui este reprezentată mai ales de evaluarea situațiilor problematice și oferirea recomandărilor optime.

Psihoterapeutul lucrează, de cele mai multe ori, independent, în cabinet sau în instituții dedicate sănătății mintale și emoționale. Activitatea lui constă în evaluarea și tratarea unor răni emoționale, prin tehnici specifice metodei practicate.

  • Când apelezi la psiholog? Când mergi la terapeut?

Psihologul te poate ajuta să-ți răspunzi la întrebări legate de ceea ce se întâmplă cu tine, poate să îți ofere, în general, consiliere inițială și servicii de psihoeducație.

Un terapeut te va ajuta să vezi mai bine problematica cu care te confrunți și să o reprocesezi. Poți apela la terapeut atunci când ai stări de anxietate, depresie, dificultăți de relaționare și afecțiuni psihosomatice. 

De multe ori, oamenii ajung la terapeut după o discuție cu un psiholog. Acesta poate recomanda începerea unei terapii dacă observă aspecte emoționale ce pot fi îmbunătățite.

 

3 mituri despre un terapeut bun

Pe lângă lipsa unor informații obiective despre cum să alegi un terapeut bun, există și unele prejudecăți care pot împiedica luarea unei decizii. Iată 3 dintre cele mai comune mituri despre ce poate și ce nu poate face un terapeut:

  • Un terapeut bun îți va rezolva problema repede. 

Un terapeut bun este, de fapt, acela care te va face să te simți suficient de în siguranță și încrezător încât să rezolvi problema singur. 

Ce înseamnă asta? Dincolo de pregătirea lui și de experiență, un terapeut bun pentru tine este acela cu care reușești să te deschizi, să atingi puncte sensibile ale vieții tale fără să te simți judecat și să găsești soluții noi pentru problemele cu care te confrunți.

  • Cu cât prețul terapiei este mai mare, cu atât mai bun este terapeutul. 

Prețul terapiei are, de multe ori, rolul de a spori angajamentul în terapie și de a crea un schimb echitabil între client și terapeut. 

Deși el poate reflecta experiența și pregătirea unui specialist, nu este singurul aspect de luat în calcul atunci când cauți un terapeut. Felul în care te simți tratat, sentimentul de siguranță și încrederea pe care o acorzi procesului sunt mai importante.

  • Doar un terapeut recomandat poate fi bun

Deși ele ne pot da mai mult confort, recomandările primite de la apropiați pot avea și efectul invers. Pentru că suntem persoane diferite și terapeutul potrivit pentru fiecare poate fi diferit: ca metodă de lucru, ca atitudine, ca nivel de experiență. 

Dacă ai primit o recomandare, încearcă să afli mai multe despre tipul de terapie practicat de specialistul respectiv, despre problematicile cu care lucrează preponderent și decide apoi dacă ți se potrivește și ție.

Desigur, fiecare are propria imagine despre ce înseamnă un terapeut bun pentru el. Poți reflecta la acele aspecte pe care le-ai considera importante în terapie. Poți chiar să le discuți cu terapeutul în primele ședințe, pentru a vedea dacă nevoile tale pot fi împlinite. 

 

Un terapeut bun = terapie de succes?

Dacă ne luăm după un model al succesului în terapie general acceptat, aproape jumătate din contribuție se află la client. Mai exact, 40%. Tehnicile terapeutice contribuie cu 15%, la fel și optimismul privind rezultatele. Restul de 30% este “făcut” de relația terapeutică – de interacțiunea specifică între terapeut și client, bazată pe încredere și acceptare necondiționată.

Implicarea ta în proces, alături de relația stabilă construită cu un terapeut, înseamnă 70% din succesul terapiei. Forma de terapie folosită, pregătirea terapeutului și speranța schimbării sunt și ele factori importanți, dar nu neapărat decisivi în terapie. 

Poate că ești deja foarte motivat/ă să te implici într-un proces de terapie și ai determinarea necesară pentru a reprocesa mecanismele nesănătoase. Să presupunem că 40% din procesul tău de vindecare este deja pus la punct. 

Pentru cei 30% aduși de relația terapeutică, va fi nevoie să alegi un terapeut potrivit pentru tine: ca model de lucru, ca ritm, ca atitudine. 

Relația terapeutică se creează în timp și este greu de evaluat în 2-3 ședințe. De obicei, este nevoie de 2-3 luni, poate mai mult, pentru ca această conectare să aibă loc. De aceea, poate fi uneori nevoie de trecerea prin mai multe procese de scurtă durată, înainte de stabilirea unei relații terapeutice autentice cu un terapeut potrivit ție.

 

Cum aleg un terapeut bun pentru mine?

Ținând cont că nu terapeutul în sine, ci procesele interne ale clientului și relația terapeutică duc la rezultatele dorite, alegerea unui terapeut poate avea în vedere:

  • Rezonanța personală cu un terapeut

Cât de bine simți că te potrivești cu terapeutul? Simți că sunteți pe aceeași lungime de undă? Este o persoană cu care ți-ar plăcea să petreci timp și dacă nu ți-ar fi terapeut? Răspunsurile acestor întrebări te vor ajuta să evaluezi cât de bine rezonezi cu specialistul ales. 

Reține, totuși, că rezonanța nu este același lucru cu relația terapeutică. Nu puține sunt cazurile în care clienți care nu au simțit că fac “click” cu un terapeut la început, au ajuns să lege o relație puternică cu acesta. Și viceversa.

  • Specializările unui terapeut

De obicei, clienții vin în terapie cu 1-2 problematici mai stresante. Un terapeut care s-a specializat pe tematica cu care te confrunți, fie anxietate, fie probleme de comunicare sau depresie postnatală, este posibil să înțeleagă mai îndeaproape simptomele tale.

De asemenea, relația terapeutică se poate forma diferit pentru clienți cu problematici diferite. Un terapeut care și-a concentrat munca în zona depresiei, de pildă, este mai probabil să se poată poziționa echilibrat față de un nou client cu această dificultate.

  • Sentimentul de siguranță în cabinet

O parte foarte importantă a relației terapeutice este cât de în siguranță te simți vorbind cu un terapeut. Dacă atmosfera generală din cabinet sau din ședințele online este una confortabilă pentru tine, sunt mari șanse să fi ales corect.

Poți avea indicii despre această senzație de siguranță din primele ședințe, însă, la fel ca relația terapeutică, și ea se poate dezvolta în timp. Totuși, un terapeut cu care te simți foarte incomod de la primele interacțiuni poate să nu fie cel potrivit ție.

  • Crearea unui cadru terapeutic optim

Înainte ca progresul să apară, este important să fie setat un cadru terapeutic clar. Dacă terapeutul ți-a prezentat în detaliu regulile cabinetului și modalitatea de lucru, lăsând loc și pentru eventuale negocieri, poți deduce că te afli pe mâini bune.

Posibilitatea comunicării deschise cu un terapeut este și ea importantă. Poți să o ai în vedere în primele ședințe, pentru a vedea cum pot evolua lucrurile pe viitor în acea terapie. Regulile prea rigide sunt, de multe ori, semne ale unui cadru terapeutic nesănătos.

  • Setarea unor așteptări realiste 

Un terapeut potrivit ție te va încuraja și aprecia necondiționat, dar îți va oferi și provocări. Faptul că aceste provocări nu se simt ca atacuri personale, îți poate arăta că există posibilitatea unei relații terapeutice stabile. 

Setarea și ajustarea așteptărilor în timpul terapiei ține de dinamica relației dintre client și specialist. Un terapeut cu care ai setat așteptări realiste pentru procesul tău poate fi și un terapeut care va susține procesul tău de creștere pe termen lung, în mod echilibrat.

 

Este adevărat că nu există o rețetă perfectă pentru găsirea unui bun pentru tine, mai ales fără interacțiune cu el. Iar asta poate suna frustrant sau nedrept. 

O relație atât de importantă cum este cea terapeutică se poate forma doar în timp și cu implicarea ambelor părți. Aspecte precum rezonanța inițială cu terapeutul, pregătirea lui, recomandările sau prețul terapiei pot fi puncte de reper în găsirea unui terapeut potrivit. Ceea ce te va ajuta cu adevărat să evoluezi va fi, însă, relația unică pe care o vei construi cu terapeutul ales.

 

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp