fbpx

În ultima vreme, ca urmare a pandemiei, viața noastră a suferit transformări profunde, chiar drastice. Pentru mulți dintre noi, confruntarea cu viitorul nesigur a provocat frică, anxietate, stres, îngrijorare și singurătate, dar și alte sentimente de neputință. Deja ne-am obișnuit să experimentăm sau să vedem schimbări și adaptări în multe domenii, iar partea de consiliere psihologică nu este o excepție. 

Odată ce nevoia de a cere sprijin a devenit mai evidentă, oamenii au devenit mai deschiși la ideea de a da o șansă ședințelor de consiliere psihologică online. Datorită tehnologiei, aproape oricare dintre noi se poate bucura de beneficiile asistării psihologice cu un efort minim, în confortul casei și într-un cadru pe care-l poate controla mult mai bine. 

Cum funcționează acest sistem? Cum putem înlocui cadrul terapeutic față în față cu o formă de interacțiune online? Oare adaptarea acestui proces sfidează scopul în sine? 

Una dintre cele mai mari îngrijorări cu privire la terapia online este aceea că terapeuții nu au cum să observe clientul îndeaproape, ceea ce constituie parte integrantă în procesul de evaluare și eventual, de diagnosticare. Tonul vocii, limbajul non-verbal și comportamentul general al persoanei care solicită ajutor oferă o perspectivă asupra stării de bine dar și asupra simptomatologiei acestuia. 

O altă componentă importantă a terapiei eficiente o constituie relația dintre terapeut și client. Iar terapia online poate părea mai degrabă impersonală și cu atât mai mult dacă se desfășoară sub anonimat. Așadar, s-a ridicat frecvent problema dacă interacțiunea în mediul digital poate oferi accesul la instrumente și metode eficiente de asistare psihologică a celor care o acceseză din spatele ecranului.

Ce spun studiile? 

Comparația procesului și rezultatelor terapiei online vs. în cabinet constituie un subiect actual de dezbatere. În ciuda îngrijorărilor frecvente și a scepticismului ce înconjoară acest tip de asistare, cercetări repetate arată că tratamentul online poate fi foarte eficient pentru multe probleme de sănătate mintală. Iată ce spun rezultatele câtorva studii cu privire la consilierea psihologică online:

Un studiu din 2016 (Sijbrandij et. al) care a măsurat eficiența programelor de terapie cognitiv-comportamentală implementate online pentru tratarea persoanelor cu Sindrom de Stres Posttraumatic (PTSD) a arătat că această formă de livrare este una eficientă și comparabilă cu implementarea față în față.

Un alt studiu din 2018, realizat de Zainudin pe un număr de 60 de persoane arată că satisfacția clienților în consilierea online s-a dovedit a fi mai mare decât cea a clienților asistați în cabinet.

O cercetare din 2014 publicată în Journal of Affective Disorders a descoperit că tratamentul online a fost la fel de eficient ca și tratamentul față în față pentru depresie.

Un alt studiu din 2018 din Journal of Psychological Disorders a descoperit că terapia cognitiv- comportamentală online este o formă de „îngrijire eficientă și practică pentru sănătate”. Rezultatele studiului susțin teoria că terapia cognitivă comportamentală online este la fel de eficientă ca terapia care are loc față în față pentru cei ce suferă de depresie majoră și tulburări de anxietate (tulburarea de anxietate socială și tulburarea de anxietate generalizată).

Care sunt avantajele unei ședințe de consiliere online? 

Putem vorbi, în primul rând, despre avantajele cele mai evidente: vei economisi timp, efort și bani pentru a beneficia de asistare psihologică. Iar în contextul actual al pandemiei, vei evita complet expunerea la factori de risc. Mai mult, majoritatea serviciilor de terapie online costă mai puțin decât tratamentul în cabinet. Așadar, dacă în trecut ți-ai pus problema că nu-ți poți permite să mergi la terapie, varianta online poate fi mai accesibilă pentru tine.

Pe de altă parte, dacă locuiești departe de psihologul pe care l-ai ales să te asiste, consilierea online ușurează accesul la ajutor specializat indiferent de distanță și indiferent de obstacole ce ar putea să apară (stare fizică, vreme etc.). Chiar și persoanele din zona rurală sau zone mai puțin accesibile precum și cei cu limitări în a se deplasa pot avea acces la servicii de asistare psihologică.

Un alt avantaj ar putea fi acela că specialiștii pot oferi mai multe variante de programare în cazul unei ședințe de consiliere online. Studiile arată că terapia online necesită de șapte ori mai puțin din timpul unui terapeut decât sesiunile desfășurate la cabinet.

Tehnologia mediată de computer permite atât clientului, cât și terapeutului să fie flexibili în timp și spațiu. Cu ajutorul tehnologiei avansate pe care o avem la dispoziție, beneficiem de mult mai multe opțiuni de desfășurare ale sesiunilor prin diverse aplicații și servicii online audio, video sau text. Este mai ușor să găsești o fereastră între întâlniri și task-uri urgente, economisind astfel timp și sporind eficiența. De asemenea, dacă ai o reticență să consulți un psiholog din cauza potențialei dezaprobări sociale, nu trebuie să-ți facă griji că vei întâlni oameni cunoscuți pe drum sau în sala de așteptare. 

Mai mult, unele persoane pot dezvălui chiar mai ușor informații relevante dar foarte personale atunci când le transmit online. Iar pentru persoanele cu anxietate, în special anxietatea socială, terapia online este o variantă cu atât mai bună, având în vedere că pot prelua controlul asupra felului în care se expun la diverse medii.

Potențiale dezavantaje pentru terapia online?

Ca orice formă de tratament, nici terapia online nu este pentru toată lumea. Iată câteva riscuri și potențiale dezavantaje:

Terapia online nu este destinată persoanelor cu anumite probleme sau afecțiuni ce presupun servicii de urgență (cum ar fi intenția de suicid sau psihozele). Dacă ești în căutarea de consiliere online deoarece ai intenții de a-ți face rău sau suferi de o afecțiune severă de sănătate mintală, recomandat este să soliciți sprijin prin asistare directă de către unul sau mai mulți specialiști.

Dificultățile tehnologice pot deveni și ele o barieră. Apelurile întrerupte sau sesiunile video ce suferă tot felul de întreruperi din cauza conexiunii, dar și problemele de accesibilitate nu sunt ușor de controlat și pot contribui negativ la procesul terapeutic. Este foarte bine să stabilești cu terapeutul tău care este modalitatea de abordare a unor astfel de situații astfel încât să te asiguri că beneficiile terapiei nu sunt influențate în mod fundamental.

Nu în ultimul rând, poate fi mai dificil uneori să formezi o alianță terapeutică cu cineva atunci când întâlnirile nu sunt față în față. Asta poate presupune un număr mai mare de sesiuni de acomodare sau mai mult timp investit în a găsi cea mai bună opțiune.

Confidențialitatea

Este important să te asiguri că datele tale personale sunt în siguranță discutând cu terapeutul tău despre aspectele confidențialității. Un terapeut serios ar trebui să te informeze în scris și să-ți ceară acordul cu privire la prelucrarea datelor conform GDPR. Mai mult decât atât, este responsabilitatea lui să utilizeze platforme online criptate pentru a asigura confidențialitatea. Este datoria sa etică de a te informa despre procesul de prelucrare a informațiilor și când confidențialitatea poate fi încălcată din considerente legale.

Cum aflu dacă mi se potrivește terapia online?

Consilierea online poate ajuta cu o gamă largă de probleme precum: anxietate, depresie, stres, singurătate, stimă de sine scăzută sau abuz. Dar cu siguranță, decizia de a vedea un psiholog nu este ușoară. Poate necesita curaj și abilitatea de a lua decizii într-un context de incertitudine. 

Întrebări precum “Mă voi simți confortabil?”, “Voi reuși să creez o relație terapeutică bazată pe încredere?” Sau “Cât va dura până voi reuși să mă acomodez sau până voi vedea rezultate?” sunt inevitabile. Însă alianța terapeutică contează la fel de mult când te decizi asupra unui terapeut pentru asistare online ca atunci când alegi un cabinet. Riscul să nu rezonezi cu terapeutul ales există în ambele medii. Important este să-ți aloci puțin timp și energie pentru a cerceta opțiunile disponibile înainte de a face alegerea, așa cum procedezi atunci când alegi un medic, o sală de fitness sau un loc unde să mergi în vacanță.

Dacă ești reticent la acest tip adaptat de asistare psihologică, poți investi mai întâi într-o singură sesiune pentru a vedea dacă simți o conexiune cu terapeutul și a observa cum funcționează pentru tine acest proces. Poți fi plăcut surprins de detașarea cu care te angajezi în procesul terapeuti sau te poți simți stingher și inconfortabil. Desigur, acest lucru poate fi valabil pentru orice prim contact cu un terapeut, fie online sau offline.

Pentru a atenua posibile îngrijorări cu privire la autenticitatea terapeuților care practică terapie online, este recomandat să alegi un terapeut care este calificat și care are experiență în asistarea online și prin urmare, te poate asigura că există condiții favorabile pentru un rezultat pozitiv.

Dacă simți nevoia de sprijin, nu amâna explorarea acestei variante și a alternativelor disponibile. Acest drum poate fi mult mai ușor de parcurs decât ți-ai imagina, iar expunerea ta este considerabil mai puțin consumatoare de resurse. Alege terapeutul pe care să-l contactezi exact așa cum ai face dacă ai căuta orice fel de asistare psihologică, apoi abordează cu el preocupările tale și explorează în ce fel este posibilă colaborarea.

Experiența mea profesională mi-a arătat că procesul de a discuta cu cineva prin intermediul tehnologiei ne face să fim cu atât mai concentrați și atenți la discuție și la cel care se află în fața noastră tocmai pentru a compensa aceste limitări percepute ca fiind evidente în interacțiunea online. Iar fiecare are propriul mod de a se orienta în acest mediu. Uneori, acest proces poate fi lipsit de probleme, alteori acomodarea poate dura ceva mai mult timp. Nu există o variantă corectă sau una greșită. Este mai degrabă o experiență personală iar angajamentul pentru schimbare, modul în care rezonezi cu metoda și alianța terapeutică sunt factorii care în final pot prezice succesul programului terapeutic. 

Simte-te liber să adresezi nedumeririle și frământările pe care le ai și încearcă să nu forțezi un proces în care nu ești confortabil. Dă-i o șansă în măsura în care simți că îți poate face bine. De altfel, te poți răzgândi oricând, nu?

Psih. Anca Grigoraș

Facebook Messengeer Whatsapp