Comunicarea nu este doar o componentă a relațiilor interumane, ci este interconectată cu acestea în mai multe feluri.
În funcție de tipul relațiilor și de pozițiile pe care interlocutorii le ocupă în cadrul lor, putem distinge următoarele tipuri de comunicare:

1. Comunicarea „eu sau tu”
În acest stil de comunicare nu există libertate sau dorința de a asculta interlocutorul. Principalul obiectiv este de a domina cealaltă persoană.

2. Comunicarea „eu și tu” cu roluri fixe
În acest caz este clar cine conduce discuția. Acest tip este des întâlnit în lumea afacerilor și poate conține manipulări ascunse. Chiar dacă rolurile interlocutorilor sunt prestabilite, defapt, acestea se schimbă.

3. Comunicarea „eu și tu”
Este cel mai liber și cel mai corect stil de comunicare deoarece rolurile sunt alternate în mod egal între interlocutori.

4. Comunicarea asertivă
Reprezintă cea mai benefic și eficient tip de comunicare. Permite o comunicare clară și lipsită de jocuri de manipulare. Persoana își exprimă direct nevoile și încearcă să găsească soluții satisfăcătoare pentru ambele părți.

5. Comunicarea agresivă
Acest stil de comunicare cuprinde manipularea. Persoana vrea ca ceilalți să facă ceea ce aceasta dorește prin inducerea vinovăției sau folosind intimidarea și tactici de control.

6. Comunicarea pasivă
Este un stil bazat pe evitarea conflictului. Persoanele care folosesc acest stil, de obicei, nu iau cuvântul în discuții și nu pun întrebări, considerând că este mai bine să fii tăcut și să te pierzi în mulțime, decât să vorbești și să fii remarcat.

7. Comunicarea pasiv-agresivă
Reprezintă o combinație între tipul agresiv și cel pasiv. Persoana evită confruntarea directă, dar intenționeză să obțină ceea ce dorește folosind manipularea.