Astăzi, 1 iunie, este despre copilărie și despre copii. Cu această ocazie, te invit să explorăm împreună, dintr-o perspectivă psihologică, ce înseamnă să fim copii, chiar și atunci când suntem adulți sau părinți.

STĂRILE EULUI

Ne vom folosi de un concept din Analiza Tranzacțioanlă (o abordare psihoterapeutică de sine stătătoare, despre care poți citi mai multe aici și anume de modelul PAC. Conform modelului, personalitatea noastră se poate împărți în trei stări ale Eului: părinte, adult și copil. Stările eului sunt un set de comportamente, trăiri și gânduri care se întâmplă în anumite situații. Ele nu sunt niște simple roluri și nici nu se asociază cu un anumit nivel de dezvoltare. Astfel, indiferent de vârstă, avem acces de mici la aceste 3 stări, deși în prezent le folosim fiecare în măsuri diferite. Jonglăm așadar zilnic între aceste 3 sisteme: suntem „părinți”, „adulți” sau „copii” în funcție de situația în care ne aflăm și de alegerile pe care le facem.

STAREA EULUI DE COPIL

Aceasta este prima stare care se formează, urmată de cea a părintelui, și cuprinde trebuințele, impulsurile și emoțiile noastre. Conform modelului, există două tipuri de copii cu care ne putem identifica în această stare, și anume: copii adaptați (negativ sau pozitiv) și copii liberi (negativ sau pozitiv).

Copii adaptați

Caracteristici: Sunt un efect al influenței parentale. Acești copii își modifică comportamentul în funcție de dorințele și nevoile părinților sau a altor autorități. Sunt ascultători, tăcuți, câteodată se devalorizează sau se îndoiesc de ei sau se retrag.

  • Pozitiv: Respectă anumite reguli pentru a obține ceea ce-și doresc
  • Negativ: Se victimizează sau devin rebeli când nu reușesc

Cum îi recunoști la orice vârstă:

  • Pozitiv: Trec pe la trecere, se opresc la culoarea roșie semaforului, vorbesc politicos și vorbesc despre „ce trebuie” sau „ce se spune”, respectă deadline-urile.
  • Negativ:  Spun ca tine și fac ca ei, încalcă regulile, spun des „nu” sau „nu ai dreptul”. Pot de asemenea vorbi pe un ton plângăcios/afectat, pot spune „am încercat,… dar nu pot”, se simt neputincioși.
Copii liberi

Caracteristici: Au o manifestare spontană. Sunt creativi și intuitivi și își exprimă liber emoțiile și sentimentele. Spun ce le place și ce nu le place, își exprimă deschis vulnerabilitățile sau temerile, se exprimă fără cenzură. Își folosesc adesea tot corpul pentru a se exprima (râd în hohote, fac gesturi ample de bucurie sau satisfacție). Sunt impulsivi și dezinhibați.

  • Pozitiv: se lasă ghidați de ceea ce își doresc, fără să se cenzureze
  • Negativ: neglijează câteodată nevoile celorlalți

Cum îi recunoști la orice vârstă:

  • Pozitiv: Par copilăroși în exprimare câteodată și impulsivi, poate chiar egocentrici. Vorbesc des despre ce își doresc și ce le place. Își exprimă emoțiile (inclusiv furia și tristețea) într-un mod asertiv.
  • Negativ: Pot părea nepoliticoși sau nonconformiști: mănâncă cu mâna într-un restaurant pretențios, țipă de bucurie într-un spațiu public nepotrivit.

copii

PROPUNERI DIN PRACTICA PSIHOLOGICĂ
Pentru copii adaptați: 
  1. Dă-ți voie să încalci o regula azi. Poate că alegi să sari peste o procedura de la munca, să depășești un deadline, sau să ignori un mesaj. Poate alegi să depășești limita de viteza din oraș, să răspunzi răstit cuiva sau să nu plătești întreținerea chiar la timp. Sau poate alegi cu totul altceva. Oricum ar fi, ține cont că astăzi este o zi pentru copii și alege să faci ceva ce te face să te simți liber. 
  2. Fa o lista de reguli pe care le respecți cu strictețe. Întreabă-te apoi pentru cine respecți de fapt aceste reguli? De la cine ai învățat că lucrurile trebuiesc făcute așa? Ce s-ar întâmpla dacă le-ai face diferit data viitoare?
  3. Propune-ți astăzi să uiți de Gică Contra. Când te simți tentat să refuzi propunerea cuiva, chiar și a celor mai critici și impunători dintre cunoscuții tăi, alege să le adresezi o întrebare. 
Pentru copii liberi: 
  1. Amintește-ți că ești liber să faci orice dorești cât timp reușești să-i lași și pe ceilalți să facă orice doresc. Ai grijă să nu încalci libertatea altcuiva cu propria ta libertate. 
  2. Inspira-i astăzi și pe ceilalți să fie mai liberi. Ii poți întreba ce le place, cum se simt. Le poți oferi ocazia să fie spontani, deschiși și creativi ca tine. Alege astăzi să îți folosești aceste resurse la capacitate maximă.
  3. Conectează-te cu Eul tău Copil: Fă o listă cu ce vrei și ce îți place și împărtășește-o cu un prieten.

 

CONCLUZIE

Emoțiile, sentimentele și comportamentele pe care le-am trăit și învățat când eram mici rămân cu noi ca un bagaj pe care îl cărăm de-a lungul vieții. Starea Eului de copil vizează acea parte din noi care se exprimă liber sau care, din contră, este adesea prinsă în regulile celorlalți.  Fă-ți un cadou de 1 iunie și împrietenește-te cu acei copii din interiorul tău, oricum îi regăsești astăzi (rebeli, supuși sau liberi).

 

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp