Te-ai simțit vreodată blocat într-un scenariu care se simte de nesuportat? Există situații în viața noastră asupra cărora nu avem, efectiv, niciun control, pe care nu le putem schimba și care ne provoacă suferință. Printre acestea, putem aminti: o boală incurabilă, moartea cuiva drag, falimentul, divorțul, sfârșitul unei relații. Să acceptăm frustrările referitoare la deciziile altei persoane apropiate care au impact și asupra propriei persoane. Ce putem face, așadar, când pare că nu prea e nimic de făcut? Unde găsim acceptarea?

Lasă-te să simți ceea ce simți

Ne dorim soluții rapide pentru a scăpa de emoțiile neplăcute, însă acest lucru nu este neapărat benefic. Când încercăm să scăpăm de ceea ce simțim nu facem decât să amânăm momentul vindecării. Așadar, identifică și dă un nume stării tale. Nu încerca să o reprimi și nu emite judecăți de tipul “Nu ar trebui să simt ceea ce simt.” Fii sincer și blând cu tine. Ai dreptul să te doară, ai dreptul să fii furios sau să te simți neputincios. 

Acceptă că momentan traversezi un moment dificil și că gândurile și sentimentele din prezent vor mai sta cu tine o vreme, dar că nu e nevoie să te paralizeze sau să te dărâme. Poate că vei simți durerea emoțională intensă mai multe ore dintr-o zi, poate chiar pe parcursul întregii zile, dar asta nu înseamnă că trebuie să te deturneze de la celelalte activități sau lucruri pe care le ai de făcut. În timp, vei observa că va deveni din ce în ce mai ușor să faci față și că numărul momentelor când pur și simplu vei uita de ceea ce simți va crește. Sentimentele tale sunt stări care vin și pleacă; ai capacitatea să reziști și să le gestionezi.   

Preia controlul asupra propriei persoane 

Introdu în rutina ta zilnică ceva care să îți ofere putere și care să te facă să te simți fericit. Întreabă-te: Ce aș putea să fac și care să mă ajute să mă simt mai bine? Ce lucruri din viața mea sunt, totuși, în controlul meu? După ce ai identificat activitățile sau lucrurile care să te susțină să traversezi mai ușor provocarea prin care treci, apelează la ele cât poți de des. Vei recâștiga astfel controlul asupra ta, realizând că, deși treci prin ceva care e greu sau imposibil de schimbat, nu ești controlat de acest lucru.    

Fă mișcare 

Se știe că cei care fac mișcare au capacitatea de a rezista mai bine în fața emoțiilor dificile. Exercițiile fizice eliberează tensiunea și te calmează. Ba mai mult, activitatea fizică este un tip de acțiune care va debloca alte zone în care nu te simți încă pregătit să acționezi. 

Cere ajutorul persoanelor apropiate

Poate că ai tendința de a te izola atunci când te simți neputincios. Poate că simți că nimeni și nimic nu te poate ajuta și nu vrei să încarci oamenii cu problemele tale. Cei apropiați însă cu siguranță nu privesc lucrurile așa și sunt mai mult decât dornici să știe că te pot ajuta, chiar dacă acel ajutor înseamnă doar să te asculte și să îți ofere o îmbrățișare. Dă-le, așadar, o șansă să facă pentru tine ceea ce ai face și tu pentru ei. Cu toții avem nevoie de susținere, din când în când, și nu degeaba trăim în colectivități. Acceptarea reciprocă a nevoilor e o formă foarte valoroasă de conexiune umană.

Nimic nu e permanent 

Amintește-ți alte situații din viața care păreau de nedepășit sau în care te simțeai blocat. Ai găsit, totuși, soluții și ai trecut cu bine peste (sau prin) ele. Din fericire, ceea ce simțim se schimbă. Intensitatea sentimentelor scade și se estompează în timp. Nu vei simți o veșnicie ceea ce simți în prezent. Acceptarea a ceea ce simți în prezent te va ajuta să vezi cu alți ochi viitorul.

Odihnește-te, respiră și scrie

Când ești copleșit, ia-ți un moment în care să fii atent la respirație. Practică acceptarea și detașarea. Internetul este plin de exerciții simple care să te ajute să respiri corect, pentru a te relaxa, a-ți limpezi mintea și pentru a te simți mai bine. Dacă te simți obosit, dă-ți voie să te odihnești. Când, pe moment, nu poți face nimic legat de o situație, e normal să te simți trist și demoralizat. Dacă știi că sunt totuși multe de făcut, dar nu ai energie suficientă, încearcă să faci atât cât poți, cu pași mici. Așterne-ți gândurile și sentimentele pe o foaie de hârtie. Scrisul este un instrument terapeutic minunat, pentru că ne ajută să ne eliberăm tensiunile interioare și ne ordonează mintea.     

Apelează la un psihoterapeut 

Dacă simți că nu-ți poți cultiva acceptarea, nu ezita să apelezi la un psihoterapeut. Prin prisma cunoștințelor sale, te va ajuta să depășești mai ușor momentul și să dai un sens experienței. Când trecem prin situații unde nu putem controla ceea ce se întâmplă, putem schimba, totuși, ceva. Putem să lucrăm asupra propriilor gânduri pentru a ne schimba perspectiva. Un psiholog lucrează împreună cu tine pentru ca tu să privești situația din noi unghiuri, mai nuanțat, te conectează cu resursele interioare și te susține să ajungi la soluțiile potrivite pentru tine. Terapia clarifică, de asemenea, motivele pentru care ai rămas blocat într-o anumită secvență a poveștii tale sau de ce nu poți să depășești anumite stări și sentimente. Nu în ultimul rând, te ajută să te împaci mai lesne cu situația prin care treci și să îți găsești liniștea.  

Cum recunoaștem acceptarea

Când va veni momentul în care vei începe să accepți ceea ce nu poate fi schimbat, vei observa că mentalitatea ta se va schimba, în sens pozitiv. Încrederea ta în sine va crește, pentru că vei înțelege că pasul pe care l-ai făcut, deși dificil, a fost unul înțelept. Vei conștientiza că, având puterea să accepți, ai capacitatea de a depăși și alte provocări care apar în viață. Deși poate acum îți este dificil să vezi asta, momentul acceptării poate fi punctul de cotitură în care înveți, cu adevărat, să fii fericit. Te vei elibera, iar viața va curge poate mult mai lin, prin prisma evenimentului pe care l-ai depășit acceptându-l. Vei avea mai multă claritate, înțelepciune și experiență care te vor ajuta să îți găsești drumul potrivit și îi vei putea ajuta și pe alții. Nu în ultimul rând, te vei simți împăcat și… puternic!

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp