Te-ai gândit vreodată că a lua o pauză e diferit de a lua o pauză mentală? De multe ori, încărcați cu obligații, vedem pauzele ca pe un lux și chiar și atunci când ne îndepărtăm de spațiul de lucru, mintea noastră continuă să rumineze asupra a ceea ce avem de făcut.

Timpul trece foarte repede și te simți copleșit/ă de liste interminabile de „to do”. Gândeşte-te la ziua ta, din momentul trezirii până la momentul în care te bagi seara în pat. Ai făcut atât de multe lucruri încât nici nu ştii când a trecut ziua. Dar este grija de sine unul din lucrurile pe care le-ai prioritizat?

Stresul este experimentat cel mai des la locul de muncă și de cele mai multe ori ne e greu să-l definim, să-i găsims sursa și să-l gestionăm. Majoritatea oamenilor se confruntă cu un nivel ridicat de stres și cu toate acestea abordarea lui în mod sănătos se află rar printre priorități. E paradoxal cum uneori ne punem pe noi pe ultimul loc și investim toată energia noastră în activități care nu ne aduc suficientă valoare cât să merite compromisul.

După cum se ştie deja, stresul poate cauza multe probleme, nu numai la nivel mental dar și fizic:

Expunerea constantă la factori de stres poate accelera îmbătrânirea

Conform studiilor, stresul poate accelera îmbătrânirea prin faptul că scurtează teleomerii din celulele albe.Aceşti teleomeri protejează fiecare componentă de ADN. Atunci când aceştia se micşorează, componentele ADN-ului devin vulnerabile, îmbătrânind astfel.

Stresul duce la afectarea creierului

Expunerea la un nivel ridicat de stres poate schimba modul de procesare a informaţiei din cerebel. Cerebelul este partea din creier care controlează mişcările motorii şi coordonarea acestora, precum şi învăţarea şi memoria.

Deseori e greu să cuantificăm nivelul de stres la care suntem expuși sau îl percepem ca pe o parte firească din rutina zilnică. Încercăm să-ți venim în ajutor, dezvăluindu-ți 7 semne care te vor ajuta să înțelegi că ai nevoie de o pauză mentală.

Când ai nevoie de o pauză mentală?
Ai prea multe de făcut

Cum ştii când prea mult e prea mult? Atunci când te simţi dat peste cap de răspunsurile afirmative la solicitările din partea colegilor de muncă, familiei sau prietenilor, înseamnă că te implicit prea mult. O modalitate prin care îţi poţi oferi o pauză este să înveți să spui ,,Nu’’ solicitărilor celorlalţi şi să spui ,,Da’’ propriilor nevoi. Chiar dacă deseori refuzul este confundat cu o formă de respingere a celor din jur, de fapt a refuza ceea ce știm că e prea mult și nu ne servește e o formă autentică de grijă de sine.

Te confrunţi cu manifestări fizice ale stresului

Fiecare dintre noi se confruntă cu diverse forme de stres zi de zi, însă stresul excesiv face ravagii asupra sistemului imunitar. Iată câteva semne fizice ale stresului excesiv:

  • Predispoziţie către gripă şi răceli de sezon
  • Dificultatea fizică sau lipsa motivației de a te da jos din pat
  • Incapacitate de concentrare
  • Predispoziţie către luarea în greutate
  • Scăderea bruscă în greutate
  • Dureri de cap frecvente
Te pui pe tine pe ultimul loc

Cum arată lista ta cu lucruri ,,de facut’’? Te afli măcar pe acea listă? Poate părea imposibil să te ocupi mai întâi de tine atunci când îndatoririle de zi cu zi te presează. Dacă să ai grijă mai întâi de tine înseamnă să-ți încarci bateriile pentru a-ți îndeplini responsabilitățile. Nu suntem un izvor infinit de energie și resurse și e ok să admitem asta. Practicând grija de sine vei obţine o stare de relaxare bine meritată. Astfel îţi vei stabili priorităţile mai bine, vei reuși să-ți menţii atenția pe ce ai de făcut și de ce nu, vei putea fi mai creativ/ă.

Nu dormi suficient

Cât de mult dormi în fiecare noapte?  Conform APA, adulţii care dorm mai puţin de 8 ore pe noapte sunt predispuşi la a experimenta simptome crescute de stres.’’ Printre efectele lipsei de somn sunt incluse stările de iritabilitate, amețeala şi dificultăţile de concentrare. Toate acestea pot duce către şi mai mult stres, spre ceea ce se numeşte ,,ciclul somn-stres’’. Oferindu-ţi mai mult somn este o modalitate excelentă de a-ţi îmbunătăţi starea generală de bine. Pentru a-ţi îmbunătăţi calitatea somnului poţi încerca aceste trucuri:

  • Deconectează-te de orice dispozitiv cu o oră înainte de culcare
  • Lasă distractorii în altă cameră, incluzând telefonul, televizorul, tableta și concentrează-te pe activități ce nu includ tehnologie
  • Oferă-ţi un timp de linişte înainte să închizi ochii
  • Mergi la culcare după cel puțin o oră de la ultima masă.

 

Eşti un dezastru emoţional

Dacă munceşti mult, poți fi foarte stresat/ă şi nu îţi oferi suficient timp pentru tine, În acest caz, inclusiv echilibrul emoţional poate avea de suferit. Emoţiile tale deseori sunt date valoroase despre nevoile tale personale, pe care mulți dintre noi alegem uneori să le ignorăm. Mai ales atunci când vorbim de emoții negative, stigma pusă pe a afișa aceste emoții ne împiedică să le ascultăm și să luăm atitudine apropo de ceea ce avem nevoie.

Recăpătarea echilibrului emoţional poate uneori necesita lucruri mici cum ar fi un masaj sau o discuție cu cineva de încredere. Alteori, când suntem prea încărcați poate vem nevoie de o zi întreagă dedicată nouă. Acordarea unui timp doar pentru tine te poate ajuta să vezi lucrurile dintr-o altă perspectivă. Este în regulă să pui nevoile celorlalţi pe locul doi şi pe ale tale pe primul loc.

Cercul tău social s-a redus la animalul de companie

Nu este rău să ai un animal de companie, însă având o viaţă socială echilibrată şi relații sănătoase îţi oferă un sentiment de valoare de sine şi te menţine aproape de valorile proprii. Lipsa de conexiuni sociale, în special în prima parte a vieţii, poate duce la probleme de sănătate care includ sistemul imunitar şi metabolismul.

Limita dintre cariera şi viaţă personală este neclară

Dacă nu poţi spune cu exactitate când se termină ziua de muncă şi când începe viaţa personală, acest lucru poate însemna că munca a preluat un rol central în viața ta. Cu toate că a investi timp și energie în ceea ce nemotivează poate să ne aducă sentimente de satisfacție valoroase, uneori e nevoie dă știm unde să punem limite sănătoase. Dacă nu eşti pe deplin satisfăcut/ă de munca ta probabil că te confrunţi prea des cu situații stresante în mod frecvent. Atunci când constați că în viaţa ta există arii pe care le neglijezi ar trebui să tragi o linie între carieră şi viaţă de familie.

Asumă-ţi responsabilităţi atât la locul de muncă, cât şi în viaţa de familie. Roga-ţi şeful să îţi ofere mai multă flexibilitate în program şi dacă este posibil, concentrează-te pe rezultate cât timp eşti la muncă pentru ca lucrurile să fie făcute mai eficient.

Ce înseamnă pauză mentală:

Mintea ta poate controla mult mai multe aspecte ale vieții tale decât ai idee. Doar că de multe ori ratăm să creăm spațiul potrivit în care să dezvoltăm mecanisme sănătoase de a funcționa. Așa cum corpul nostru are nevoie de repaos pentru a-și recăpăta energia, putem spune același lucru și despre mintea noastră. Imaginează-ți un spațiu mental lipsit de orice responsabilitate, susrsă de stres, grijă sau presiune. Alege un spațiu liniștit, unde poți desfășura activități care te hrănesc mental și te relaxează și dă-ți timp să te bucuri de ceea ce-ți face bine.

Oferindu-ţi o pauză mentală îţi poţi goli mintea şi spiritul de influențe nocive. O pauză mentală poate însemna diferite lucruri: respiraţie adâncă timp de 5 minute, meditaţie, yoga timp de o oră sau o carte interesantă. Găseşte cele mai bune variante de pauză mentală pentru tine şi fă-le loc în viața ta. Mai mult, pune-le pe lista de „to do”.

Atunci când iei o pauză mentală, cheia este să îţi oferi timp doar pentru tine. Alege-ţi un loc în care să te poţi relaxa fără să fii deranjat de distractori. Uită de ceea ce îţi provoacă stres şi nu te îngrijora în legătură cu viitorul apropiat. Fă-ţi o imagine a ceea ce înseamnă pentru tine relaxarea şi scapă de supărările de zi cu zi, concentrându-te pe respiraţie.  Fă asta zilnic, de câte ori poţi şi adu-ţi aminte că meriţi!

Vrei să primești mai multe strategii despre cum să-ți îmbunătățești sănătatea emoțională? Dă click aici și înscrie-te la Newsletter-ul nostru „Terapie în 5 minute”. Vei primi cele mai noi articole direct în căsuța ta de e-mail. Mai mult, vei avea acces la evenimentele și ofertele noastre speciale. Îți mulțumim că ești aici!

Echipa Veltio

ro_RORomână
Facebook Messengeer Whatsapp