Stresul face parte din viețile noastre și nu îl putem ignora. Cu toate acestea, mulți dintre noi înțelegem greșit elementele de bază legate de stres și rolul acestuia în viețile noastre. De ce este important să îl înțelegem? Stresul a fost analizat în multe cercetări, fiind o cauză a înrăutățirii bolilor fizice – de la boli de inima la Alzheimer. Reducerea stresului nu numai că te va face să te simți mai bine, dar te va ajuta să ai o viață mai lungă și mai sănătoasă.

Mai jos vom analiza câteva mituri legate de stres.
MITUL 1: Stresul este la fel pentru toată lumea
Stresul nu este la fel pentru toată lumea, nu toți indivizii experimentează stresul în același fel, acesta fiind diferit pentru fiecare dintre noi. Ce va fi stresant pentru o persoană, nu va fi neapărat stresant pentru o alta; fiecare dintre noi va reacționa la stres într-un mod diferit.
De exemplu, unele persoane se vor stresa fiindcă trebuie să plătească facturile în fiecare lună, alții nefiind afectați de această activitate, iar în timp ce unii se stresează din cauza presiunilor de la locul de muncă, alții pot prospera într-un astfel de mediu.

MITUL 2: Stresul este întotdeauna negativ
Din acest punct de vedere lipsa stresului ne va face fericiți și sănătoși. Dar acest lucru nu este adevărat – stresul este pentru oameni așa cum este tensiunea pentru corzile vioarei: prea puțină și muzica va fi plictisitoare; prea multă tensiune și muzica devine stridentă sau corzile se rup.

Stresul în sine nu este rău (mai ales în cantități mici). Deși stresul ne poate afecta atât negativ, cât și pozitiv, important este modul în care îl gestionăm. Gestionarea corectă a stresului ne face mai productivi și mai fericiți, în timp ce gestionarea greșită ne va afecta și ne va face să eșuăm sau să devinim și mai stresați.

MITUL 3: Stresul ne înconjoară așa că nu avem ce face
La fel de mare este și posibilitatea de a face accident de fiecare dată când ne urcăm în mașină, dar asta nu ne oprește să conducem.
Îți poți plănui viața în așa fel încât stresul să nu te coplșească. Planficarea eficentă presupune stabilirea unor priorități și axarea pe problemele simple, rezolvarea lor și apoi concentrarea pe dificultățile mai complexe.

Când stresul nu este gestionat corect devine foarte dificil să îți stabilești priorități. Toate problemele par egale și stresul pare să fie peste tot.

MITUL 4: Cele mai populare tehnici pentru reducerea stresului sunt și cele mai bune.
Nu există tehnici universale de reducere a stresului (deși multe articole din reviste pretind că le cunosc).
Cu toții suntem diferiți – viețile noastre, situațiile în care ne aflăm și reacțiile noastre diferă. Un program complet de gestionare a stresului, adaptat fiecăruia va funcționa cel mai bine. Cărțile de self-help care te pot învăța diverse tehnici de gestionare a stresului pot fi de ajutor, atât timp cît respecți programul și practici tehnicile in fiecare zi.

MITUL 5: Nu ai simptome, nu ești stresat.
Lipsa simptomelor nu înseamnă lipsa stresului. De fapt, ascunderea simpomtelor cu medicamente ne poate priva de abilitatea de a observa primele semnale ale stresului și astfel de a reduce gradul în care tensiunea afectează sistemele fiziologice și psihologice.

Mulți dintre noi experimentăm simptomele stresului din punct de vedere fizic, chiar dacă acestea au și efecte psihologice. Stările de anxietate, dificultățile de respirație sau pur și simplu o stare de oboseală continuă, reprezintă simptome fizice ale stresului. Când te simți copleșit, dezorganizat și ai dificultăți în a te concentra, acestea reprezintă semne psihice ale stresului.

Mitul 6: Doar simptomele majore ale stresului necesită atenția noastră
Acest mit presupune că simptomele ”minore”, precum dureri de cap sau aciditate în stomac, pot fi ignorate. Simpomele minore ale stresului sunt primele avertismente că începi să pierzi controlul asupra vieții și că trebuie să îți gestionezi mai bine stresul.
Dacă aștepți până când încep simptomele ”majore” ale stresului (de exemplu un atac de cord), poate fi prea târziu. Este bine să ascultăm acele primele semne și să reacționam mai repede. O schimbare în stilul de viață (precum mai mult sport) pentru a face față acelor prime semne va fi mult mai puțin costisitor (atât din punct de vedere economic cât și ca timp), decât să gestionăm efectele acestora.

Text tradus de pe site-ul https://psychcentral.com

Preluat de la American Psychological Association

Association, A. (2016). 6 Myths About Stress. Psych Central.